Presentació del llibre: El documental como estrategia educativa. De Flaherty a Michael Moore, diez propuestas de actividades. De Ramon Breu

Dia: divendres 1 d’octubre
Hora: 19.00 h.
Lloc: Museu del Cinema. C/ Sèquia, 1, 17001 Girona

El documental de representació social ens permet descobrir com les vides quotidianes travessen els camins de la història, ens aporta coneixement, ens ajuda a comprendre la condició humana i contempla allò que està desestructurat i que ens resulta amarg. El cinema de no-ficció mereix un pupitre permanent a l’escola en tant que espai d’estudi, d’anàlisi, de reflexió i de noves actituds socials i ètiques que, a més a més, té un alt nivell d’eficàcia educativa i de motivació per a l’alumnat. De Flaherty a Michael Moore, es proposen deu exemples amb activitats vinculades a les competències bàsiques.

Introducción: El documental es cine. ¿Reportaje o documental? La explotación documentalista. Documental y educación en comunicación -Perspectiva histórica del documental: Los inicios. Dziga Vertov. Robert Joseph Flaherty. John Grierson: la escuela británica. Buñuel y Las Hurdes. El documental alemán. Joris Ivens. El Free Cinema. La escuela norteamericana. Un primer balance. Direct cinema y cinéma-verité. Mayo del 68 y el documental político. Últimas tendencias. El documental durante el franquismo y la transición española. Últimos años del documental en España. Referencias bibliográficas – Esquema del análisis de documentales – Diez propuestas para el aula: 11’09’’01. September 11. Invisibles. Bucarest, la memoria perdida. Les glaneurs et la glaneuse. China blue. Born into brothels. The road to Guantánamo. Noticias de una guerra. Siempre días azules. Super size me – Otras voces, otras miradas: La caméra stylo, de Alexandre Astruc (1948). El uso de la entrevista en Le chagrín et la pitié, de Marc Ferro (1973). «El tren cinematográfico» de Aleksandr Medvedkin (1978). «Raíces del documental: Jean Vigo, Luis Buñuel y Maya Deren», de Mercè Ibarz (1996). «Los espigadores y la espigadora», de Agnès Varda (2000). «Man of Aran», de José Luis Sánchez Noriega (2002). «Con el optimismo de la voluntad», de Llorenç Soler (2004). «¡No pienses!», de Ramon Millà (2004). «El documental falso», de Antonio Weinrichter (2005). «Riesgos y abusos de la memoria», de Vicente Sánchez-Biosca (2006). «Las posibilidades didácticas del documental», de AulaMèdia (2007)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: